Clientbox

Wat zijn declarabele uren?

Declarabele uren zijn uren die je voor de klant maakt en die je direct aan de klant kan doorberekenen. De klant betaalt jou voor de uren die je hebt gemaakt voor specifieke werkzaamheden. De niet-declarabele uren kun je niet direct op de factuur zetten. Denk aan acquisitie of administratieve taken.

Niet-declarabele uren

Niet alle uren die je maakt zijn declarabel. Naar schatting is 30% van je uren niet declarabel. Als ondernemer besteed je tijd aan je bedrijf, en deze uren kun je vaak niet doorberekenen aan de klant. Dit gaat verder dan acquisitie en administratie. Denk ook aan een netwerklunch, scholing of het bijhouden van je website. Deze niet-declarabele werkuren tellen wel mee voor het urencriterium voor de Belastingdienst.

Hoeveel declarabele uren?

Weet jij hoeveel procent van je gemaakte uren ook echt declarabel zijn? Dan weet je ook wat je kunt verdienen. Heb je geen inzicht in de verdeling tussen declarabel en niet-declarabel, dan loop je misschien inkomsten mis. Om te weten hoeveel declarabele uren je maakt moet je twee dingen weten:

  1. Hoeveel uren je maakt
  2. Hoeveel uren je factureert

En die data kun je eenvoudig bijhouden in Clientbox. Hieronder vertellen we meer over het bijhouden van je uren en het factureren van declarabele uren.

Declarabele uren registreren

Door uren te registreren weet je of de balans tussen declarabele en niet-declarabele uren gezond is. Er is geen standaard voor een ‘gezonde balans’. Een starter zal bijvoorbeeld meer tijd stoppen in de groei van zijn onderneming en dus minder declarabele uren maken. En ander bedrijf verkoopt seizoensgebonden producten en zal in de zomer 90% declarabele uren maken in in de winter misschien maar 60%.

Door al je werkuren te registreren weet je precies waar je je tijd aan besteedt. Van afspraken tot administratie: met online tijdregistratie houd je het eenvoudig bij. Met de urenregistratie van Clientbox kies je een klant en eventueel een opdracht en start je de timer!

Meer over urenregistratie

Uren factureren

Stel dat je voor een klant 10 uren hebt geregistreerd. 1 uur voor de acquisitie, 8 uur voor de uitvoer van de werkzaamheden en 1 uur voor het evaluatiegesprek op locatie en het plannen van de vervolgstappen. Dan is het nu aan jou om te beslissen welke uren je gaat factureren. Vind je de acquisitie niet bij de werkzaamheden horen? Dan factureer je 9 van de 10 uren, dan zijn je uren 90% declarabel en 10% niet-declarabel, maar het zijn wel uren die je gewerkt hebt.

In Clientbox zet je de te factureren uren in enkele klikken om naar een factuur. Vervolgens verstuur je de factuur per e-mail. Je klant betaalt de factuur met een reguliere overboeking via de bank, online met iDeal, of misschien kies jij voor automatisch incasseren. De uren die je niet kunt factureren kun je desgewenst afboeken.

Inzicht in declarabele en niet-declarabele uren

De uren zijn geregistreerd en een deel daarvan is gefactureerd. Het plaatje is compleet: tijd voor inzicht! In de statistieken zie jij hoeveel uren er zijn gemaakt, hoeveel er zijn gefactureerd, hoeveel interne uren je hebt geboekt en hoeveel uren er zijn afgeboekt. Daarnaast zie je hoeveel uren je nog niet hebt verwerkt en dus in potentie nog gefactureerd kunnen worden!

Bekijk dit op de lange termijn en je hebt een goed beeld van de ratio declarabele- en niet-declarabele uren van jouw onderneming. Werk je in een team? Dan heb jij als manager ook inzicht in de prestaties van je collega’s!

Ontdek online facturatie

Ervaar het zelf, jouw eerste
14 dagen zijn helemaal gratis.

Meteen antwoord op al je vragen? Plan een demo

14 dagen gratis
Geen opzegtermijn
Geen betaalgegevens nodig