Clientbox
Kennisbank

Kennisbank

Facturen

Waarom wordt een factuur aangemaakt als concept?

Of je nu een factuur handmatig aanmaakt, of een factuur creëert door een offerte te accepteren. In beide gevallen wordt er een factuur aangemaakt als concept en niet als definitieve factuur. Waarom wordt dit zo gedaan?

Er zijn verschillende redenen om een factuur aan te maken zonder dat je deze direct wilt versturen. Zo kan het voorkomen dat je graag facturen klaar wilt zetten in het weekend, maar deze pas op een doordeweekse dag wilt versturen. Ook kan het zijn dat je facturen op hetzelfde moment wilt versturen naar je klanten, bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde van de week. Misschien heb jij wel iemand die de facturen voor je klaar zet en jij ze alleen nog even hoeft te controleren.

Om dit te faciliteren wordt een factuur eerst aangemaakt als concept. Bij het versturen van de facturen wordt er door Clientbox automatisch voor gezorgd dat de factuurnummering chronologisch en dus kloppend is. De nummering van concept facturen (zoals ingesteld in de module ‘Beheer’) is een nummer voor intern gebruik, een debiteur krijgt dit nummer nooit te zien.