Clientbox
Kennisbank

Kennisbank

CRM

Is een contactpersoon hetzelfde als een persoon?

Clientbox biedt je de mogelijkheid om een persoon toe te voegen in de CRM-module. Maar het is ook mogelijk een contactpersoon toe te voegen óf te koppelen aan een bedrijf. Dit betekent automatisch dat er een onderscheid is tussen een persoon en een contactpersoon.

Een persoon (Particuliere klant)

Een persoon hoeft niet niet gekoppeld te zijn aan een bedrijf binnen Clientbox. Dit is dus een persoon zonder relatie tot een bedrijf. Alleen de privé adres- en contactgegevens van deze persoon worden dan toegevoegd. Voor bedrijven die met particuliere klanten werken is de persoon in deze de “particulier.” De particulier is in alle beschikbare modules te gebruiken als debiteur.

Een contactpersoon

Een persoon wordt een contactpersoon wanneer deze is gekoppeld aan een bedrijf. Dit betekent dat de contactgegevens betrekking hebben op het gekoppelde bedrijf. Kortom dit zijn niet de privégegevens van deze persoon maar de zakelijke gegevens. Zo kan een bedrijf meerdere contactpersonen hebben die je kunt kiezen bij het opstellen van offertes of het verzenden van facturen aan een specifieke contactpersoon.

Waarom is dit onderscheid gemaakt?

Er is onderscheid gemaakt omdat een persoon soms actief is bij meerdere bedrijven, stichtingen, verenigingen of andere instanties. Die persoon hoeft dan maar één keer te bestaan in het CRM, waardoor je niet bij iedere zakelijke relatie opnieuw die contactpersoon aan hoeft te maken. Kortom, het voorkomt vervuiling van je CRM.

Daarnaast kan het zijn dat de contactpersoon van het bedrijf waar hij of zij werkt ook privé klant bij je is als particuliere klant. Ook dan wil je deze persoon niet twee keer toevoegen, daarom hebben we het mogelijk gemaakt om ook de privé gegevens van een persoon in te kunnen voeren.