Clientbox
Kennisbank

Kennisbank

Instellingen

How-to: nummering van documenten aanpassen

Offertes en facturen hebben een eigen nummering, maar ook debiteuren en crediteuren hebben een debiteur en een crediteurnummer. Wanneer je overstapt naar Clientbox en je oude nummering (bijvoorbeeld factuurnummers) wilt doorzetten o.b.v. waar je gebleven was, dan kan dat. In deze how-to laten we zien hoe je de nummering van relaties en documenten eenvoudig kunt aanpassen.

We beginnen hiermee door naar de module ‘Beheer’ te gaan. Deze module kun je vinden aan de linker kant van het scherm en heeft een tandwiel icoon voor de naam staan.

Module beheer openenBinnen de module Beheer vind je het kopje ‘Systeem’. Onder dit kopje zien we het onderdeel ‘Nummering’. Klik hierop om het overzicht met de huidige nummering te openen.

Nummering openen vanuit module beheerBij het aanmaken van een nieuw profiel wordt een standaard nummering gehanteerd. Dit betekent dat elke relatie, elke activiteit en alle documenten een standaard combinatie van één of meerdere letters hebben. Alle waarden beginnen bij 000001. Wil je dit aanpassen? Klik dan op het potlood icoon rechtsboven in beeld.

Nummering wijzigenEr opent een scherm ‘Nummering wijzigen’. Aan de linkerkant zien we alle onderdelen die een specifieke nummering hebben. Vervolgens zien we in de kolommen hiernaast (van links naar rechts):

  • Kenmerk: door één of meerdere letters weer te geven wordt er een kenmerk meegegeven om de nummering te kunnen onderscheiden.
  • Beginnen op: wil je jouw huidige nummering voortzetten nadat je Clientbox bent gaan gebruiken? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de nummering door te laten lopen. Vul hier het eerstvolgende nummer in dat het onderdeel moet krijgen.
  • Weergave: kies hier hoe je de nummering wilt weergeven. Je kunt kiezen tussen het kenmerk gevolgd door de cijfercombinatie, of de cijfercombinatie gevolgd door het kenmerk.

Modal nummering wijzigenNadat je wijzigingen hebt doorgevoerd klik je op ‘Opslaan’ om deze te bewaren. De nieuwe nummering treedt in werking bij het toevoegen van nieuwe relaties of bij het aanmaken van producten of nieuwe documenten, zoals een offerte, factuur, factuur of inkoopfactuur.