Clientbox
Kennisbank

Kennisbank

Facturen

Hoe zet ik een factuur op betaald?

Je hebt een factuur verzonden en je debiteur heeft deze factuur betaald. Dan moet de factuur de status betaald krijgen. In dit artikel leggen we uit hoe je een factuur op betaald kunt zetten.

Een individuele factuur op betaald zetten

Om op een individuele factuur een volledige betaling te registeren open je de factuur vanuit het overzicht met ‘Openstaande facturen’. Klik op het factuurnummer om de factuur te openen.

Factuurnummer openenWanneer je de factuur hebt geopend zie je bovenin een aantal knoppen. Zo kun je de factuur opnieuw verzenden of je kunt deze bekijken/downloaden. Ook zie je hier de knop € Betaald. Klik op deze knop om de factuur de status ‘betaald’ te geven.

Factuur op betaald zettenEr opent een scherm waarin je wordt gevraagd om de betaling te bevestigen. Hierbij kun je aangeven wanneer de betaling is ontvangen en via welke betaalmethode de factuur is betaald. Klik op de datum om deze (eventueel) te wijzigen. Om de betaalmethode te wijzigen klik je op de dropdown en kies je de gekozen betaalmethode. Klik op opslaan en de factuur krijgt de status ‘betaald’.

Betaalmethode wijzigen

Meerdere facturen op betaald zetten

Vanuit het overzicht met ‘Openstaande facturen’ in de module ‘Facturen’ is het ook mogelijk om voor meerdere facturen tegelijkertijd een volledige betaling te registreren. Gebruik hiervoor de vinkjes voor de factuurnummers in het overzicht. Vink de facturen aan waarvan je de status naar betaald wilt wijzigen.

Facturen aanvinkenOnder het overzicht met openstaande facturen zie je een knop – met geselecteerde – staan. Klik hierop, er verschijnt een dropdown met een aantal acties waaruit je kunt kiezen. Hierbij kiezen we voor de status ‘Betaling ontvangen’. Er verschijnt een scherm waarin je wordt gevraagd om de actie te bevestigen, klik hierbij op ‘bevestigen’ om de actie te voltooien.

Meerdere facturen betaling ontvangenLet op: bij het wijzigen van meerdere facturen naar de status ‘betaald’ kun je de betaalmethode en datum niet wijzigen. Deze worden allemaal geregistreerd op de methode ‘bankoverschrijving’ en als datum wordt het moment van uitvoeren gehandhaafd.