Clientbox
Kennisbank

Kennisbank

CRM

Hoe maak ik een bedrijf aan?

Met de module CRM kun je een bedrijf aanmaken. Je kiest bovenin voor het tabblad ‘Bedrijven’. Je ziet hier een overzicht van alle bedrijven die zijn aangemaakt. Voor het toevoegen van een nieuw bedrijf kies je rechts bovenin voor het plusje, hierbij wordt de tekst ‘Bedrijf toevoegen’ zichtbaar.
Een bedrijf aanmaken

Bedrijfsgegevens

Voor het aanmaken van een bedrijf heb je alleen de bedrijfsnaam nodig. Door de koppeling met de Kamer van Koophandel kun je direct zien welke bedrijven onder deze naam zijn ingeschreven en wat de vestigingsplaats hiervan is. Wanneer we hier ‘Clientbox’ invullen zien we Clientbox B.V. in de zoekresultaten verschijnen, met als vestigingsplaats Zierikzee. Als we Clientbox B.V. selecteren worden een aantal gegeven automatisch ingevuld:

  • Postcode, huisnummer en eventuele toevoeging;
  • Straat;
  • Plaats;
  • Land;
  • KVK-nummer.
Bedrijfsnaam invullen

De automatisch aangevulde gegevens kun je indien nodig nog wijzigen. Vervolgens kun je de ontbrekende gegevens invullen, wij raden altijd een bedrijf zo compleet mogelijk aan te vullen.

Persoon toevoegen

In ditzelfde scherm kun je ook direct een persoon toevoegen, deze is vervolgens automatisch gekoppeld aan het bedrijf dat je aan gaat maken. Het toevoegen van personen in de module CRM wordt in een ander artikel in deze kennisbank verder toegelicht.

Relatie details

Het KVK-nummer is automatisch ingevuld wanneer je de juiste bedrijfsnaam hebt geselecteerd. Hieronder kun je kiezen uit een rechtsvorm. Klik hiervoor op de dropdown met ‘Kies rechtsvorm’, je kunt vervolgens de passende rechtsvorm aanklikken. Het btw-nummer van het bedrijf kan hier ook toegevoegd worden, deze kun je vinden op bedrijfscorrespondentie (offertes, facturen en briefpapier) maar soms ook op de website. Mocht het zo zijn dat het btw-nummer dat je invult niet klopt, dan krijg je hiervan een melding.

Rechtsvorm kiezen

Extra gegevens

Onder extra gegevens worden enkele interne zaken aan het bedrijf toegewezen. Onder ‘Relatiebeheerder’ kun je alle gekoppelde werknemers vinden, hier kun je de geschikte werknemer aanwijzen als relatiebeheerder. Standaard staat hier de naam van de gebruiker die het bedrijf toevoegt.

Onder ‘Taal’ vind je een dropdown met de taal die het bedrijf dat je toevoegt voert. Standaard staat deze taal ingesteld op ‘Nederlands’. Wil je hier een andere taal, klik dan op de dropdown en kies de gewenste taal. Kun je de gewenste taal niet vinden, typ dan de eerste letters van de taal en de juiste talen verschijnen onder de zoekbalk. Je geeft met de taal alleen aan dat dit de taal van het bedrijf is, dit is niet bepalend voor de werking van functies binnen Clientbox.

Taal invoerenMet ‘Labels’ kun je gewenste labels toevoegen aan een bedrijf, hiermee kun je specifieke informatie aan een bedrijf koppelen die je weer kunt gebruiken wanneer je relaties wilt filteren in het bedrijvenoverzicht.

Ten slotte kun je bepalen wat voor soort relatie een bedrijf van je is. Is het een leverancier of inkooporganisatie dan kun je ‘crediteur’ aanvinken. Is het bedrijf een klant van je, dan kun je ‘debiteur’ aanvinken.

Relatie soort kiezen

Toevoegen

Als laatste klik je op de blauwe knop ‘toevoegen’ en je bent klaar! Het bedrijf is nu aangemaakt en terug te vinden in het overzicht van de CRM-module.

CRM bedrijven overzicht

Aan de rechterkant zien we in het logboek een vermelding staan dat er een relatie is toegevoegd, hier staat ook bij vermeld welke werknemer dit heeft gedaan. Zo kun je direct bijhouden welke bedrijven worden toegevoegd, maar ook worden verwijderd en wie hiervoor verantwoordelijk is.