Clientbox
Kennisbank

Kennisbank

Abonnementen

Hoe maak ik een abonnement aan?

Voor het aanmaken van een abonnement klik je binnen de module ‘Abonnementen’ op het plusje om een nieuw abonnement aan te maken.

Abonnement aanmakenEr verschijnt een scherm voor het aanmaken van een nieuw abonnement. Als eerste selecteer je een relatie door te klikken op de dropdown ‘Zoek relatie’. Als je een bedrijf selecteert kun je ook de persoon binnen het bedrijf selecteren en eventueel het e-mailadres aanpassen.

Bedrijf selecterenOnder ‘Gegevens’ kun je het onderwerp, de referentie en omschrijving van het abonnement verwerken. Als onderwerp kun je bijvoorbeeld de dienstverlening invullen, zoals maandelijks onderhoud of periodieke updates. Vervolgens kun je onder de omschrijving een meer uitgebreide tekst schrijven.

Gegevens invullenBij ‘Periode’ bepalen we de periode waarin het abonnement geldig is. Onder ‘Duur’ geven we aan hoe lang het abonnement moet doorlopen. Is er geen einddatum bekend, kies dan voor ‘Voor onbepaalde duur’. Is het vooraf al duidelijk hoe lang het abonnement geldig is, zoals 3 maanden, kies dan voor ‘Een vast aantal keer’. Ten slotte kun je ook kiezen voor ‘Opzeggen per datum’ en een automatische einddatum van het abonnement invullen.

Periode en duur instellenBij ‘Frequentie’ kun je aangeven welke frequentie er mee wordt gegeven bij het ingaan van een nieuw abonnement. Afhankelijk van de dienstverlening en de afstemming met je klant(en) kun je hier kiezen voor verschillende frequentie mogelijkheden. Kies je voor een maand en de actie factuur aanaken, dan is de frequentie voor het aanmaken van de factuur “per maand.”

Periode en frequentie instellen

Afhankelijk van de gekozen frequentie kun je onder ‘Periode van’ kiezen wat de startdatum van het abonnement is. Kies je voor maandelijks en je wilt dat iedere eerste van de maand een actie wordt uitgevoerd, dan is het voor de hand liggend om het abonnement in te laten gaan vanaf de 1e van de maand.

Datum kiezen

Ten slotte kun je onder ‘Actie’ aangeven wat er moet gebeuren bij het uitvoeren van het abonnement. Klik op ‘Factuur aanmaken’ om automatisch een factuur aan te maken bij de ingestelde periode(s) van het abonnement. Wil je niet automatisch een factuur klaarzetten per periode van het abonnement? Klik dan op ‘Geen actie uitvoeren’.

Factuur aanmaken

Klik op ‘Toevoegen’ om het nieuwe abonnement aan te maken. Je komt nu in de overzichtspagina van het nieuwe abonnement terecht, waar je de ingevulde data kunt controleren. Vervolgens kun je regels toevoegen aan het abonnement. Klik hiervoor op ‘Abonnementregel toevoegen’. Als je actie “factuur aanmaken is” bepaal je hier welke onderdelen in de factuur verschijnen.

Abonnementregel aanmakenKies vervolgens het gewenste product onder ‘Item’ en vul de regels verder in, zoals je dit ook zou doen bij het aanmaken van een offerte of factuur. Druk vervolgens op ‘Opslaan’, indien nodig kun je nog meer regels toevoegen aan het abonnement. De wijzigingen van je abonnementsregels worden automatisch opgeslagen. Let op: het abonnement is nog niet actief.

Een abonnement activeren

Om het abonnement daadwerkelijk in te laten gaan dien je deze nog te activeren. Vanuit het overzicht met concept abonnementen selecteer je de abonnementen die je wilt activeren, vervolgens klik je op de dropdown onderaan de lijst. Klik vervolgens op ‘Abonnement activeren’.

Abonnement activerenEr verschijnt een scherm waarin je wordt gevraagd om de actie te bevestigen. Klik op ‘Bevestigen’ om de abonnementen te activeren. Vervolgens kun je naar het tabblad ‘Overzicht’ gaan om de actieve abonnementen te bekijken.

Overzicht abonnementen