Uren maken voor je klanten. Werk verzetten. Dat moet gefactureerd worden, anders loop je je omzet mis! Maar niet alle uren die je werkt zijn factureerbare uren. Hoeveel declarabele uren je maakt hangt vooral af van het werk dat je doet. Zo stuur je vaak geen factuur voor naslag, acquisitie of administratie. In dit artikel leggen we uit wat factureerbare uren – vaak declarabele uren genoemd – zijn en hoe je deze het beste kunt bijhouden!
Factureerbare uren
Factureerbare uren berekenen
Als je gaat werken zal je jouw uren moeten bijhouden. Dit noemen we ook wel urenregistratie. Veel uren zijn uitvoerende uren waarin je werkzaamheden uitvoert voor je klanten. Van loodgieter tot administratiekantoor, de tijd die je aan een opdracht besteedt zal je moeten registreren. Factureerbare uren zijn dus alle uren die je in opdracht van een klant maakt en waar je een factuur voor kunt versturen.
Het is tegenwoordig heel normaal voor een ondernemer of ZZP’er om een voorspelling te maken van het aantal factureerbare uren die je kan gaan maken. Op die manier is het mogelijk om een inschatting van de omzet te maken. Om te weten hoeveel factureerbare uren je hebt moet je de volgende dingen weten:
- Het aantal uren dat je op jaarbasis kunt werken;
- Het aantal uren dat je aan administratie besteedt;
- Het aantal uren dat je aan acquisitie besteedt;
- Het aantal uren dat je aan studie en/of cursussen besteedt;
- Het aantal uren dat je voor klanten werkt.
Daarnaast is het belangrijk om een aantal zaken mee te nemen in je berekening. Zo is het handig om te weten:
- Hoeveel feestdagen je in jaar niet kunt werken;
- Hoeveel vrije dagen je in een jaar hebt;
- Hoeveel ziektedagen je in een jaar hebt gehad;
- En hoeveel overige dagen je niet kon werken om andere redenen.
Kortom, dat zijn nogal wat factoren om mee te nemen. Vooral als je bedrijf groeit en het aantal werknemers toeneemt wordt het steeds moeilijker om je declarabiliteit te berekenen én op peil te houden. Onze tip? Gebruik Clientbox voor het registreren van je uren en HRM onderdelen als ziekte en verlof. Zo hoef je nooit handmatig te gaan rekenen. Met één klik is je declarabiliteit inzichtelijk!
Factureerbare uren bijhouden
We hebben urenregistratie al genoemd. Om factureerbare uren bij te houden moet je weten hoelang je bezig bent met je werkzaamheden. Besteed jij na bijvoorbeeld 4 uur werk altijd nog een half uur aan administratie of contactmomenten? Dan kan je het beste een urenregistratie gebruiken waarbij je de uren kunt toewijzen aan de bijbehorende taken. Je zet je timer aan, registreert waar je mee bezig bent en stopt de tijd als je klaar bent. Zo kan je achteraf zien waar je tijd aan hebt besteedt, maar bijvoorbeeld ook waar je nog tijd kunt besparen.
Inzicht in je factureerbare uren
Je uren registreren is dus handig en inzichtelijk. Maar zoals eerder aangegeven wordt het helemaal een uitdaging wanneer je bedrijf groeit. Hoe meer klant, hoe meer verschillende projecten je tegelijkertijd hebt draaien. Door je uren te registreren met een tool als Clientbox kost het je weinig moeite en kan je meer tijd besteden aan factureerbare uren. Groeit het aantal werknemers? Dan kunnen zij ook eenvoudig hun uren registreren waardoor jij beter inzicht hebt in de declarabiliteit van je personeel.
Door alle uren die je aan je onderneming besteedt te registreren weet je precies waar je je tijd aan besteedt en wat dat oplevert. Gebruik hiervoor de urenregistratie van Clientbox, het is de eerste 14 dagen helemaal gratis!